Iværksætterbloggen

Tips og tricks med Vanggaard og Rex !

Velkommen til iværksætterbloggen – Tips og tricks med Vanggaard og Rex!

Her på iværksætterbloggen vil vi komme med små gode inputs, om forskellige relevante emner for dig som iværksætter, eller selvstændig.

Der støder løbende nye indlæg til, så følg gerne med 🙂

Husk også at følg os på både Instagram og Facebook, hvor vi også er aktiv med relevant iværksætter info.

Se om der er noget du kan bruge, og ellers er du altid velkommen til at få en personlig uddybning. Tag gerne kontakt. Vi er let tilgængelige.

Vi glæder os til at ødsle med tips og tricks 🙂
/Simon Vanggaard og Malene Rex

Vælg blogindlæg ved at ‘klikke’ på et #hashtag:
#Idéer
#Netværk
#Hjemmeside
#logo
#Hashtag
#Interaktioner
#Æstetik
#Genkendelighed
#Tid
#Mål

#Idéer

Idéer

I enhver organisation er der ofte to stereotyper, når det kommer til idéer.

1. 

De kreative.

De kreative får mange idéer. 

De kaster masser af bolde op i luften, og kan altid komme med en ny vinkel på tingene. 

Til gengæld er de ikke altid så gode til at holde snuden i sporet, i forhold til at få dem ført ud i livet. 

2. 

De strukturerede. 

De strukturerede får knap så mange nye idéer. Til gengæld er de gode til at opsætte mål, og lægge en plan der gør, at tingene bliver fulgt til dørs.

Hvilken af disse typer er du?

I Vanggaard Advice forsøger vi at byde ind, der hvor vi kan supplere virksomheden der har søgt vores hjælp. Hvad enten de har brug for kreativitet eller struktur. 

Hvis din virksomhed har brug for sparring og nye idéer til at vækste. Så kan vi byde ind og hjælpe dig med det.

Hvis du modsat har en idé, du bare ikke får fulgt til dørs. Så kan vi drible med bolden, så du får sparket den i mål.

Er du blevet nysgerrig? Så tag kontakt til os. Dialog og kaffe koster ikke noget, i Vanggaard Advice 🙂 

#Netværk

Iværksætterbloggen

Hvem skal jeg gå til? 

Som iværksætter og selvstændig, så kommer du til at stå i mange situationer, hvor du er totalt på udebane!

Nogle vil helst løse alle problemer selv. Andre er opmærksomme på, at tid er penge, og den tid du spilder på ting du alligevel ikke har forstand på. Kan være værd at få hurtig, og kompetent hjælp til i stedet. 

Du kan altid finde en Facebookgruppe, eller Google dig frem, hvis du skal have løst et givent problem. Det er ikke svært! Men hvordan kan du vide om de mennesker du opsøger, er mennesker du kan stole på? Og hvordan ved du om de “håndværkere” du søger, er dygtige nok til opgaven du skal have løst?

I Vanggaard Advice bruger vi tid på at lære dig at kende. Det er vigtigt for os, at vi får skabt en god relation, og vi får sporet os præcist ind på dit problem. Den relationsopbygning, betaler du intet for. Det er ikke alle problemer vi kan løse selv, og derfor bruger vi tit vores netværk, når vi skal hjælpe dig. Det er kun virksomheder og samarbejdspartnere vi har tillid til. 

Som regel er de lokale, for vi mener det er vigtigt for tilliden, at vi kan mødes og lære hinanden godt at kende. Før vi går i gang med en opgave. 

Vi erkender at vi ikke kan løse alle problemer selv, og derfor har vi samlet os et skarpt og kompetent team af samarbejdspartnere. De kan løse alt fra forsikringer i din virksomhed, til søgemaskineoptimering, og oversættelse af tekster til andre sprog. 

Så ligger der et problem i skuffen, du ikke har taget dig af? Tag kontakt til os. Dialog og kaffe er altid gratis i Vanggaard Advice 🙂  

#Hjemmeside

Iværksætterbloggen

En velfungerende hjemmeside, er vigtig for enhver virksomhed. Hjemmesiden er dit online indgangsparti. Derfor skal alle professionelle virksomheder selvfølgelig have en flot, præsentabel og overskuelig hjemmeside.

Mange iværksættere som os selv, starter med at lave en hjemmelavet hjemmeside. Dette kan man komme langt med, hvis man vil bruge tiden på det, og kan tillære sig det der skal til.

Det er forholdsvis let at komme i gang:

Step 1: Køb et domænenavn (Hvad skal hjemmesiden hedde?)

Step 2: Vælg en udbyder af webhotel (Hvor skal din hjemmeside hostes ex. One.com eller simply.com)

Step 3: Vælg et CMS (Content Management System, ex. WordPress)

Step 4: Begynd at designe din side.

Det er ganske ukompliceret, og er du god til at Google, kan du også komme i mål med det hele. 

Vil du hellere bruge din tid på andre dele af din virksomhed, end at designe hjemmeside, så gælder det om at finde den helt rigtige partner, til at tage sig af den.

Her kan vi hjælpe dig. Enten ved selv at stå for at lave din hjemmeside. Eller ved at koble dig sammen med en af vores professionelle samarbejdspartnere.

I begge modeller finder vi en pris, som er spiselig for de fleste virksomheder. 

Ring eller skriv til os hør nærmere. Dialog og kaffe er altid gratis i Vanggaard Advice 🙂  

Logo

Hvad siger dit logo om dig? 

Og vil du i det hele taget gerne associeres, med det udtryk det har? Hvad siger det om dig? Er du stolt af det? Har du spurgt en tilfældig (altså ikke et nært familiemedlem, eller en medsammensvoren) hvad logoet fortæller. 

Det er nemlig ikke alle der er klar over, hvad et logo kan gøre ved os, meget sidder i stemningen omkring logoet, stilen, farven, formen og selve symbolikken i det samlede udtryk. Hvad vi først kommer til at tænke på, hvem vi først kommer til at tænke på og ikke mindst hvilken følelse det skaber i os.

Et logo der ikke siger det rigtige om os, kan skabe en distance til den målgruppe vi ønsker at nå. Den kan afholde vores idealkunde, som har fundet frem til os, til rent faktisk at ville trykke “køb”, fordi de simpelthen bliver usikre på hvad de får.  

For ikke at nævne fraværet af et logo. Det siger næsten endnu mere. Uprofessionel. Og det har man ikke lyst til at være.

Skriv til os, så kan vi være de “fremmede øjne” på dit logo, og trænger det til en fornyelse finder vi en løsning. 

#Hashtag

Hashtag

Vidste du at et hashtag fungerer på samme måde, som vores søgeord i google? 

Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvad du skriver i dine hashtags. 

Og selvom det ser lidt fjollet ud med en sætning uden mellemrum, er det en nødvendighed, hvis ikke bare det er det første ord, der skal kunne søges på.

#Hashtag – iværksætterbloggen 😉

Kh Simon og Malene 

#Interaktioner

Interaktion 

Jeg har på det seneste set flere af disse “sådan hjælper du en mindre virksomhed uden at bruge penge”-opslag (billede nr to), men jeg har også set nogle modsvar, som fx, du skal jo bare sørge for at dit indhold er spændende nok, så skal du jo nok få de likes, kommentarer, delinger eller antal gemte som du “fortjener”. 

Der er noget om sagen. I begge tilfælde.. 

1: For hvis vi lige spørger os selv: følger jeg nogen, som ikke interagerer med mig, fordi jeg simpelthen bare synes det er spændende, sjovt, hyggeligt eller lignende? Så er svaret nok, ja.. Det gør de fleste af dem jeg kender i hvert fald også.  

2: På den anden side står jeg med kasketten, der tilhører den mindre virksomhed. Det er også den jeg har på, når jeg bliver varm indeni, ved uventede mange likes. Det er den jeg har på, når jeg trækker på smilebåndet, når nogen kommenterer. Ikke mindst er det også den jeg har på, når jeg bliver stolt, når nogen gemmer eller sågar deler, det som jeg har skrevet. 

Så når alt kommer til alt, er det måske bare pointen, at Instagram er et socialt kommunikationsredskab, hvor der altså er en der sidder i den anden ende af billedet eller videoen, og uanset hvad, er der i kommunikation en afsender og en modtager. Det vil sige, at afsenderen har et håb om, at det man sender ud bliver taget godt imod. Også selvom man er influencer og har mange tusinde følgere og umiddelbart er “ligeglad” med likes. 

Du behøver ikke altid at like og kommunikere, hvis det ikke falder dig naturligt, jeg glemmer det også nogle gange, men hvis overskuddet er der, så gør det, og især hvis du forventer eller håber, at de andre skal gøre det samme med det du lægger op. 

Kh Malene 

#Æstetik

Æstetik, iværksætterbloggen

Æstetik, hvad er det for en størrelse og hvordan har det betydning for det jeg laver? Jeg er jo bare (indsæt selv din branche). 

Æstetik på instagram er mange ting der skal gå op i højere enhed (hvis du vil være rigtig nørdet ;)) 

  1. Hvilke farver du bruger 
  2. hvad du har på billedet
  3. hvor meget du har på billedet
  4. hvor på billedet det befinder sig
  5. hvordan det enkelte billede ser ud sammen med de øvrige billeder du har på din profil. 

Der er meget at tage fat på. 

Æstetik er også et andet ord for god smag, det er noget, som vi synes er smukt, lækkert eller behageligt at se på.

Og nu siger jeg “VI”, for hvem er “VI” egentlig?

Det er jo netop dér æstetik, kommer til at betyde noget for dig, for æstetik er personligt, det er hvad du, og ikke mindst din målgruppe synes er “god smag”! 

MEEEEN, instagram er æstetikkens land og som virksomhed, uanset branche, køber kunderne med øjnene før noget andet. Barrieren eller den såkaldte støj ligger altså i æstetikken.

Så på med æstetik-hatten og fortæl dine kunder at det er dig og din æstetik 

#Genkendelighed

Genkendelighed, iværksætterbloggen
Genkendelighed

Nu har vi talt om æstetik, så hvorfor også genkendelighed?

“Vi har fattet det, Malene. Du vil gerne have, at det ser pænt ud..” 

Men det er faktisk ikke kun det. Når du har en rød tråd igennem dine billeder, det kan være farver, det kan være din redigering, de ting der er på billedet, en bestemt tekst, en baggrund eller noget helt andet, så gør du det nemt for dine følgere, så de uden egentlig at læse din tekst eller se på dit logo, er klar over at det er dig, der er afsenderen. Det er en styrke for dit brand i sig selv, at du er let genkendelig. 

Du kan tage et klik ind på nogle af dine yndlingssider og se, hvad de gør, for at du kan genkende deres stemning i billederne, eller blot scrolle ned igennem dit feed og se, om du uden at kigge på navne eller profilbilleder kan genkende dem som du følger.  

#Tid

Tid

Bruger du din tid rigtigt?
Er du iværksætter eller en anden form for erhvervsdrivende?

Havde du ikke tænkt, at din tid skulle bruges på de sociale medier og på alt det udenom din egentlige passion? Så giver vi dig her en åbenlys mulighed.

Ræk ud! -Ingen forventer at du har tid, energi eller lyst til at skulle og kunne det hele. Vi kan finde en løsning, hvor du ikke behøver forholde dig til SOME, men stadigvæk har et ansigt og en fod indenfor i den digitale verden.

Vi hjælper dig naturligvis også gerne, hvis du blot trænger til en guidende hånd, imens du øver dig.

Kh Malene

#Mål

Hvad er dit mål? 🏆🏁🎯

Det er svært at vide om man går i den rigtige retning, hvis ikke det er tydeligt hvor målet er 🏁

Når vi starter et forløb med en iværksætter, så indleder vi altid med at finde frem til hvad vedkommende ville opnå, og hvis ikke det er tydeligt, så finder vi i fællesskab frem til det.

Målet er det du skal sigte imod.
Det er det din strategi og planlægning skal arbejde i retning af. Undervejs vil der være milepæle du opnår. Små delmål, der viser du er på rette vej. De delmål skal du også sætte.

Det er ikke nødvendigvis let at sætte sig et godt mål, for der er mange spørgsmål der opstår undervejs i den proces.

Er mit mål realistisk?
Er mit mål for uambitiøst?
Er mit mål i virkeligheden det rigtige?
Er målet personligt, eller et virksomhedsmål

I Vanggaard Advice hjælper vi dig med at gøre dit mål tydeligt.

Når det er klart, så ligger vi i fællesskab en plan der gør målet realistisk og opnåeligt.

Hvad er dit mål med din virksomhed eller din personlige rejse?